Saturday, February 21, 2009

Dags att göra något

En nära vän avbröt mig en gång när jag var mitt uppe i ett långt ölsvammel. ”Du skulle starta en blogg och skriva om öl.” Antagligen ville han bara få tyst på mig, vilket han lyckades med, haha!. Det var inte en dålig idé alls. Jag har ju gått rätt länge och tänkt att jag skulle göra något av mitt intresse för öl. Så jag började genast fundera på hur det kunde se ut och vad jag kunde skriva. Sen dess har det gått en tid, min vän har gift sig och jag har blivit varslad från jobbet. Så med min nyvunna fritid tänkte jag att det var dags att ta tag i det här med bloggandet. Så varde ”Ölsvammel” född! ;)

Men jag kan ju inte svamla om jag inte svamlar om öl, eller hur? Så jag var på systembolaget i veckan och inhandlade ett gäng trappist öl som jag tänkte prova när det finns tid. Jag började idag med Trappistes Rochefort 8. Eftersom jag sparkat liv i mitt döda ratebeer konto i samband med starten av denna blogg så kan jag ju posta min första rating:



"Aroma: 9
Apperance: 4
Flavor: 4
Palate: 4
Overall Impression: 17

Comment: My first rating at ratebeer. The overall experience from this beer was a suprise. Allot better then I first remembered. The colour is a dark brown colour which I cant see through. Lots of delicious foam that has an excellent malty smell. The first taste was very deep and lots of different spices. Chocolate and cognac first comes to mind. The aroma is deep and round and feels great on the tongue picking up different tastes. However after a couple of moutfulls I realise there is something missing to bring out that perfect score. All in all though a briliant beer! I got the 10 in the fridge, I really hope its as good as this one."


Nu kanske betyget blev lite höggt med tanke på att det var min första. Men det lär ju bli fler och jag har en känsla av att jag kommer gå tillbaka och sätta fler betyg med tiden. Nu börjar glaset se tomt ut.... kanske dags att prova den där 10:an....

No comments:

Post a Comment