Wednesday, February 25, 2009

Kul det här....

Måste säga att det var roligare att hålla på med det här bloggandet än jag först trodde. Eftersom det varit vardag ett tag så har det inte blivit så mycket ölprovande. Men på fredag har jag intressanta planer. Då kommer farsan, morfar och några andra gubbar upp till Stockholm. På schemat står bland annat besök på Humlegården, bastu, samt en sväng till Monks Café.

På Monks ska vi "prova" den öl vi bryggde på en kurs på farsdag förra året. Jag, farsan, brorsan och Erkki marscherade dit för att brygga en mörk stark belgisk ale. Som bryggledare hade vi den oerhört duktige bryggaren Jessica Heidrich, som vunnit flera guld i SM i hembryggning. Efter kursen så delar deltagarna på ölen och får därför 9 liter var, allt för ca 1000 spänn vilket känns väldigt överkomligt. Det är ju i princip priset för ölen. Fast så här i efterhand så hade det nog varit intressantare att gå på en av hembryggarföreningens kurser eftersom det mer efterliknar det vi själva kommer göra i framtiden. Det lär ju inte bli tal om att köpa in Österrikiska bryggverk alla möjliga pumpar och egen maltkross.

Jag gillar vart Monks är på väg med sin pub. Dom har så vitt jag vet det enda bryggeriet i Stockholm och anställt Charles Cassino som bryggmästare. Även han kommer från hembryggarvärlden och har minst en guldmedalj från SM i kistan. Dom tar även in kändis-bryggare som Struise och De Molen för att göra gästbrygder. Dom lider fortfarande av lite "barnsjukdomar" med viss personal som inte är så intresserad eller kunnig om öl. Men varje nytt besök blir bättre och det är alltid kul att se vad dom kokat ihop denna gång. Förhoppningsvis smittar idéen av sig så att fler pubar börjar brygga egen öl.

Nå åter till fredagens planer. Jag har redan provat min tunna och om jag minns rätt så påminde den om Leffe Dark. Nu är det dags att prova farsans tunna och det ska bli intressant att se om jag minns rätt. Var nog inte helt i stånd att göra en bra bedömning förra gången eftersom det blev en och annan öl innan ;)

Får återkomma med en rapport när vi provat tunna 2 av Sugar Daddy Double.

5 comments:

  1. Jo jo, nu laddar vi här på landet. Skall snart plocka upp gubbarna. Är förvånad att inte morfar redan står här och trampar. ;-)

    ReplyDelete
  2. Vad f-n är det med klockan!! 26 februari 2009 23:39!! Då låg jag och snarkade och sov!! eller gick jag i sömnen???

    ReplyDelete
  3. Det är något konstigt med kommentarerna. Vet inte riktigt varför dom krånglat till det så. Men jag har lagt upp en gästbok ifall att det strular för någon.

    ReplyDelete
  4. Klockslagen är konstiga då det är amerikansk tid, det går att ställa in så att det visar svensk tid.

    ReplyDelete
  5. Tack för den Gyllenbock. Jag har fixat klockan nu :) Har även fixat så att alla kan skriva kommentarer.

    ReplyDelete