Tuesday, February 2, 2010

Making malt bread from DBH3

Last sunday I made some malt bread from the leftovers when we brewed Death By Hops 3. I used the same recipe as when I made this bread. with a couple of changes. I didn't use any hazelnuts and I used honey instead of syrup, the same honey we used while brewing the honey porter. The recipe looked something like this:

15 dl flour
5 dl malt (quite wet)
5 dl water
2 teaspoons of salt
1 big tablespoon of honey
50 g dry yeast
The result where good but I actually prefer the syrup over the honey.

4 comments:

  1. Trevligt! Funkade det bra med malten eller blev det "knastrigt"? har hört att det kan bli det men klarade mig undan från det senast:)

    ReplyDelete
  2. Nej jag tyckte inte att det blev så farligt. I bland fick man något skal i munne, men det var inget jag störde mig på. Man kan ju alltid prova att ta mindre drav om man vill ha det lite "lenare".

    Funderar förresten på att baka ett surdegsbröd av drav. Men lite orolig att draven ska bli dålig under jäsningen. får prova när jag har plats i frysen igen.

    ReplyDelete
  3. Brödet var mumsigt, får du gärna baka mer av ;)

    ReplyDelete
  4. Kanske blir ett provsmak nästa lördag??
    Tappade föresten över DbH III på sekundären i går. Den blir också mumsig. :-)

    ReplyDelete