Sunday, March 1, 2009

Fondueboden

Jag och sambon firade 10-år för en tid sedan. Men tyvärr uteblev restaurang besöket pga sjukdom. Men igår kom vi till slut iväg till Fondueboden. Det är ett ställe som bara serverar fondue. Vi tog en mixad meny med fläskfilé, biff och mex-marinerad kycklingfilé. Till det får man en mängd olika såser, pommes frites, grönsaker, nachos och bröd med en hummus-liknande röra. Som ni kanske förstår så var det en rejäl laddning med mat och man får hur mycket påfyllning som man vill. Men vi behövde aldrig någon påfyllning. Till efterrätt tog vi toblereone fondue som serverades med vaniljglass och olika tillbehör att doppa i chokladen, tex. banan, jordgubbar, annanas, maräng osv.... Allting smakade riktigt bra och det var svårt att sluta äta.

Servicen är riktigt bra på det här stället och maten dök upp inom 1 minut från att vi beställde. Till maten tog jag en Affligem Blonde. Hade tänkt prova den mörka också men tyvärr var den slut. Men det är kul att dom har någon intressant öl iallafall. Alldeles för många ställen skiter fullständigt i vad dom serverar för öl. Flera av dessa verkar tro att ett bra öl-utbud är det samma som att ha en massa olika blask-lager. Minns att jag en gång stog på Café Opera och skulle beställa öl. Frågade om dom hade något annat än Carlsberg. Nä, sa servitören, men vi har både Hof, Export och på flaska. Sen avslutade han med ett blänkande leende. Kan inte säga att jag blev så långvarig på det stället ;) Svårt att tro att jag besökt en julölsfestival på Café Opera en gång. Det var en av dom bättre jag besökt faktiskt. Det var så få besökare att vi i princip hade en egen bartender genom hela besöket. :)

Nåja tillbaka till ölen. Den var helt ok, härligt gyllene färg med stort skum. Maltig med lite humletoner. Väldigt rund och len vilket gjorde att den slank ned fint i strupen. Tyvärr kändes den lite tråkig och saknade djup för att få några högre poäng. Men en 3.5 lyckades den skrapa hem av mig på ratebeer iallafall.

No comments:

Post a Comment