Sunday, March 8, 2009

O'Connors i Uppsala

Det blev ingen Leffe provning igår. Istället tog jag och sambon en oplanerad tur till Uppsala. Hon hade några böcker att hämta på Universitetsbiblioteket och jag smet därför iväg till O'Connors för att prova några öl. Det är ett ställe jag brukade smita in på när vi bodde där under studietiden. Dom brukar alltid ha en massa intressanta öl på tap och även en del på flaska. Så även denna gång. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig denna gång.

Jag möttes i baren av en mycket trevlig bartender som tyckte det var kul att diskutera öl. Sånt uppskattar jag verkligen. Jag började med att prova Slottskällans Decenium Bocköl på fat. Den hade en härligt gyllenbrun färg och kraftigt skum. Luktade lite fruktigt sött av banan. Smakade av karamell, malt, bröd och aningen fruktigt. Den kändes dock lite klen för att vara en bock, men väldigt behaglig och lättdrucken.

Jag hade sen tänkt prova Mahou Negra på fat eftersom jag inte hört talas om den. Men tydligen hade teknikern på Carlsberg supit till det och kopplat fel så flera kranar fungerade inte. Istället provade jag en Samuel Adams White Ale på fat. Men den måste det ha blivit något fel med. Luktade och smakade konstigt av ost och mjölk.

Efter det tog jag en Deuchars IPA från Caledonian, denna fanns dock bara på flaska. Även denna hade en mörkt gyllene färg med ett medelt stort skum. Kryddig doft. Smakade blommigt av humle men inte särskilt besk. I eftersmaken kunde man känna tydliga honungstoner. Kändes inte riktigt som en IPA.

Mitt i min provning av Deuchars så dök sambon upp och vi beställde in en varsinn hamburgertallrik. Det var ingen dålig laddning man fick. Hamburgaren var gjord på plats med rejält med köttfärs som serverades i ett fiberberikat bröd tillsamans med ost och bacon. Till detta fick man en rejält tilltagen portion pommes med cole slaw, dressing och sallad. Smakade riktigt bra och kostade bara 129 kr så det var prisvärt jämfört med Stockholm där en motsvarande tallrick kan kosta 30 kronor mer och då får man halva portioner. Jag kan reomendera O'Connors om ni är på besök i Uppsala. Trevlig personal, intressant och god öl och prisvärd pubmat. Det ligger i ena hörnet på det stora torget mitt i stan. Det finns även en del andra bra pubbar i stan, tex den engelska pub som ligger bredvid universitetshuset. Men om ni är student så ska ni givetvis prova nationerna. Vissa av dom har riktigt bra öl-utbud för ovanligt låga priser.

Innan vi åkte tillbaka till Stockholm så tog jag mig en Sierra Nevada Pale Ale på fat. Smakade som den brukar, blommigt humlig doft och smak med en härlig beska.

No comments:

Post a Comment