Saturday, March 7, 2009

Westmalle

Jag har kört en del trappistprovningar nu och planerar att fortsätta med det. Förrådet har lagrats upp med olika typer av trappistöl och jag har t.o.m. privatimporterat La Trappe Quadrupel tillsamans med en massa gubbar. För dom som är intresserade av trappistöl så kan jag rekomendera att läsa Magnus Barks senaste inlägg om trappistöl i hans blogg Ofiltrerat. Vilket jag själv tyckte var intressant läsning.

Min testning av trappistöl går vidare, igår var det dags för Westmalle. Jag hade inhandlat en dubbel och en trippel, dom har även en extra men den serveras tydligen bara i bryggeriet/klostret. Klostret grundades 1794 av franska munkar som flydde Frankrike under revolutionen. 1836 återtog dom ölbryggningen sedan flykten, vilket gör Westmalle till det äldsta trappist-bryggeriet av dom sju. 1856 började dom sälja öl till allmänheten. 1921 skapades ett separat företag för bryggeriet och sedan dess har dom fortsatt växa och är idag det största trappist-bryggeriet. Utöver att vara störst och äldst så var det även dom som skapade öltyperna dubbel och trippel.



Jag bröjade min provning med deras Dubbel, som dom började brygga 1856. Den har en mörk färg med ett kraftig skum som lämnar rester på glasväggarna när den sjunker undan. Ni kan se den i glaset på bilden. Smaken var vinös, söt, fruktig, brödig och maltig. En behaglig och bra dubbel.

Deras Trippel började bryggas först 1934 och är en ljus ale men med kraftig alkoholhalt på hela 9,5%. För att lyckas hålla ölen ljus men få en hög alkoholhalt tillsätter dom råsäd och kandisocker. Den höga alkoholhalten känner man dock knappt av till en början. Men när ölen fick lite mer värme så framkom den allt tydligare. Annars hade den en härligt blommig humleton, inte alls like söt som dubbeln.

Båda dessa öl var riktigt bra. Om jag skulle välja en favorit av dom två Westmalle ölen, så är det definitivt dubbeln. Tycker att alkoholsmaken tog över lite på slutet av trippeln tyvärr och den hade en bitig eftersmak som jag inte uppskattade helt.

Ikväll blir det nog en Leffe provning, eftersom jag vill prova deras mörka för att se om den påminner om Sugar Daddy Double. Jag har även Chimay att prova, men det är fyra flaskor och jag tror jag tar det nån gång när jag får besök istället.

7 comments:

  1. Aiai, jag börjar fatta vad du skriver om ölen ^^

    Keep it up, Stefan!

    ReplyDelete
  2. Gött det! Hur ser det ut med ölutbudet i Norge förresten? Minns att vi pratade om det när ni var här men har för mig att det var lite halvtaskigt.

    ReplyDelete
  3. Jo, det finns öl här med, men som du säger så är det lite knappa grejer jämfört med eras sortiment. Det finns dock lite på Vinmonopolet (Systembolaget, typ), men jag är sällan där då det er mycket dyrare öl än va man får på affären. Går nog mest i Tuborg, Heineken, Carlsberg og några tråkiga norska öl. CB Pilsner (från Kristiansand) är dock ganska god tycker jag, men man hittar inte den här om man inte vill gå på skattjakt :P

    När man är på stan så får man gärna bare Ringnes (som suger) om man inte är på nån pub-liknande sak (inte många av dom i Tønsberg) och frågar om nånting annat än Ringnes :P

    Norge är inte en öl-älskares paradis, så om du någon gång kommer över gränsen så borde du ta med dig lite från hemlandet ;)

    ReplyDelete
  4. Hahahaha det är noterat. Fast det kanske är lika bra att ta med bara för att det är billigare ;)

    Fast ni har ju Nögne Ö, även om det inte är någon favorit så är det ett intressant bryggeri. Har en flaska Klin Kokos i förrådet. Tror att den är bryggd med kokos om jag inte minns fel.

    ReplyDelete
  5. Oooh, kokos är inte dumt ^^

    Haha, jo, billigt är bra. Nögne Ö hadde jag inte ens hörd talas om innan jag läste om den här :P Jaja, så är det, hehehe

    ReplyDelete
  6. Hehehe nej Arvid hade heller aldrig hört talas om den. Minns att vi pratade om det på Monks. Mikkeller har varit där och gästbryggt en stout som är enormt smakrik (Black). Vi var 3 stycken som delade på en flaska och det tog sin tid att dricka upp. Konsistensen påminde om soya ;)

    ReplyDelete
  7. Dubbeln är riktigt fin, synd bara att man inte har råd att dricka den : (

    ReplyDelete